مصرف داروهای فشارخون قبل از خواب در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 موثر است

 24 سپتامبر2015- تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف داروهای فشار خون درهنگام خواب می تواند خطر ابتلا به دیابت را نسبت به خوردن این داروها در صبح به نصف کاهش  دهد.

در پژوهشی که در دانشگاه Vigoدر اسپانیا انجام گردید، دانشمندان به بررسی بالا بودن فشارخون درخواب و تأثیر آن برخطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

دراین تحقیق از 2012 فرد مبتلا به  فشارخون بالا، برای یک کارآزمایی تصادفی ثبت نام شد. میانگین  سنی این افراد 53 سال بود و هیچیک از شرکت کنندگان درابتدای تحقیق به دیابت مبتلا نبودند. این افراد  به دو گروه تقسیم شدند گروهی که داروی فشارخون خود را صبح و گروهی که این داروها را قبل از خواب مصرف می کردند

در طی 6 سال میانگین دوره ی پیگیری ، 171 شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. مقدار میانگین  فشارخون گروهی که به هنگام شب داروهای فشارخون خود را مصرف می کردند، بطور چشمگیری کمتر از گروه دیگر بود و مقدار کاهش فشارخون در این گروه بیشتر بود.

در کارآزمایی دوم، محققان مشاهده کردند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 درگروهی که داروهای فشارخون خود را قبل از خواب مصرف می کردند،57 درصد کمتر است. فاکتورهای خطری نظیر قند خون ناشتا و اندازه ی  دورکمر در این  مطالعه در نظر گرفته شد.

 نویسندگان مقاله می گویند: دربیماران غیر دیابتی که فشارخون بالایی دارند، مصرف کل دوز روزانه ی یک یا چند داروی کاهنده ی فشارخون درهنگام  خواب در مقایسه با مصرف همه ی این  داروها درهنگام بیداری، بطور قابل توجهی در بهبود فشارخون و پیشگیری از شروع  دیابت موثر است.

درحالیکه این یافته ها توسط  محققان در سراسر جهان تایید شده است، اما دکترFreebyمتخصص غدد از دانشگاه UCLAدر آمریکا می گوید: با اینکه این نتایج قانع کننده است اما بیمارانی که از داروهای فشارخون استفاده می کنند بدون مشورت با پزشک خود نباید زمان مصرف داروهایشان را تغییر دهند. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/taking-blood-pressure-drugs-before-bed-halves-risk-of-type-2-diabetes-98553790.html